flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення розгляду справ про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням законодавства про працю

                                                                                            УЗАЛЬНЕННЯ

 розгляду справ про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням законодавства про працю

 

Порушення встановлених термінів виплати пенсій, стипендій, заробітної плати, виплата їх не в повному обсязі, а також інші порушення вимог законодавства про працю є порушеннями законодавства про працю, за які передбачена відповідальність за ст. 41 КЗпП України.

Справи про адміністративні правопорушення пов’язані з порушенням законодавства про працю становили незначне навантаження на суд за цим видом судочинства.

Вивчивши показники кількості справ про адміністративні правопорушення пов’язані з порушенням законодавства про працю, які надійшли до суду та були розглянуті у 2012 році, маємо наступні дані:

•    перебувало у провадженні 26 справ про адміністративне правопорушення, з них:

-          кількість розглянутих справ 26;

-          залишок нерозглянутих справ на початок звітного періоду 1;

-          надійшло справ за звітний період 25;

-          розглянуто всього – 25 справ з накладенням адміністративного стягнення, у тому числі: по 10 справам – закрито провадження ( по 4 справам – у зв’язку з тим, що на даний момент часу ці правопорушення є малозначними, тому правопорушникам було зроблено усне зауваження; по 2 справам – у зв’язку із щирим каяттям;  по 4 справам – у зв’язку з відсутністю подій і складу адміністративного правопорушення). По 16 справам – накладено адміністративне стягнення у виді штрафу, а саме: по 7 справам – накладено штраф без помякшуючих обставин; по 8-ми справам – накладено штраф з урахуванням – щирого розкаяння винного.

Як свідчить судова практика, посадові особи в галузі охорони праці при оформленні та направленні до суду адміністративних матеріалів про порушення вимог законодавства про працю та про охорону праці допускали порушення, які призводили до повернення цих матеріалів на дооформлення. Причиною повернення матеріалів було те, що посадові особи в галузі охорони праці не виконували належним чином вимоги ст. 256 КУпАП, а саме: невірно вказували анкетні дані правопорушника (рік, число, місяць та місце народження),  адресу місця проживання, місце роботи, посаду, а також необхідні відомості про особу, яка склала протокол (прізвище, ім’я та по батькові, посада, службові телефони). Через неточні та неправильні записи у протоколах про місце проживання правопорушника суд втрачав додаткові кошти на повторні виклики в судове засідання. Крім того, це призводило до пропуску строків накладення адміністративних стягнень.

Справи про адміністративне правопорушення в галузі охорони праці – категорія більш неоднорідна в силу того, що охоплює як порушення власне правил виплати пенсій, заробітної плати, виплата їх не в повному обсязі, так і порушення вимог законодавчих та інших нормативних актів про охорону праці.

Для більш глибокого та детального вивчення тенденцій у розвитку даної сфери адміністративних правовідносин доцільно буде розглянути справи про адмінправопорушення в галузі охорони праці – в даному випадку, за ст. 41 КУпАП - порушення встановлених термінів виплати пенсій, стипендій, заробітної плати, виплата їх не в повному обсязі, а також інші порушення вимог законодавства про працю – надійшло всього 25 справ, з яких розглянуто 26 справ, 1 справа – залишок нерозглянутих справ на початок звітного періоду.

Виходячи зі статистики розгляду судом справ про адміністративні правопорушення в галузі охорони праці, можна стверджувати, що протягом останніх років кількість правопорушень цієї категорії тільки зростала. Ось чому особливо важливо дослідити практику застосування стягнень до правопорушників за даною категорією справ.

Відповідно до ст. 23 КпАП України, адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.

Відтак дослідження даних щодо накладення судом адміністративних стягнень на правопорушників протягом 2012 року дозволяє зробити деякі висновки щодо значення того чи іншого виду стягнень, практики його застосування та можливих змін у співвідношенні застосування різних стягнень судом при розгляді справ про порушення вимог законодавства про працю та охорону праці.

Відобразити статистичні дані щодо накладення адміністративних стягнень Верховинським районним судом в період за 2012 рік можна наступним чином:

-          по 10 справам – закрито провадження;

-          по 16 справам – накладено адміністративне стягнення у виді штрафу.

Загальна сума штрафу становить 8500 гривень, з яких 5950 гривень сплачено добровільно.

Незважаючи на те, що порушення в галузі охорони праці, а саме за ст. 41 КУпАП є досить поширеним правопорушенням, судді переважно застосовували за нього штраф, і лише щодо шістьом правопорушникам було винесено усне зауваження: по 4 справам – у зв’язку з малозначністю правопорушення; по 2 справах – у зв’язку із щирим каяттям.

Таким чином, практика застосування Верховинським районним судом мір адміністративної відповідальності, передбачених за вчинення правопорушення у галузі охорони праці Кодексом України про адміністративні правопорушення протягом 2012 року повністю відповідає чинному законодавству.

Постанови у справах про адміністративні правопорушення у сфері порушення  законодавства про працю в апеляційному порядку не оскаржувалися, набрали законної сили.    

 

В.о. голови Верховинського

районного суду                                              

 ______________                   Токарук В.І.

 

Вик.Білак В.М.